Szkoła Podstawowa z Oddziałami Integracyjnymi nr 15 

 im. Księdza Kardynała Karola Wojtyły w Krakowie

Slide background

Trzeba wiedzieć, kim się jest, aby znać swoją wartość

Uroczysta Gala Zakończenia Roku Szkolnego i rozdanie świadectw w Szkole Podstawowej nr 15 w Krakowie już za nami. Uczennice Anna Keller i Weronika Pałka ze spokojem i talentem komunikatywności poprowadziły ostatnie przedwakacyjne spotkanie całej szkolnej Społeczności. Śpiewnie zaprezentowały się nasze Pierwszaki w piosence: “Lato, lato”, z akompaniamentem Pani Anny Kokot oraz dwie Gimnazjalistki: Ada Lerka i Julia Kasperkiewicz. Na scenie bardzo dojrzale i świadomie wystąpiła grupa Uczennic, która w formie dialogu przedstawiła wiersz Wisławy Szymborskiej: “Nic dwa razy…”.

I na tym można by zakończyć relację z Gali, ale z tymi, dla których odchodzące w przeszłość Gimnazjum nr 12 i budująca się SP 15 są ważne, chciałem się podzielić swoimi przemyśleniami o tym momencie szkolnej historii. Zakończenie roku szkolnego to dla mnie poczucie, że zaczynamy już coś nowego, to czas refleksji.

Trzeba wiedzieć, kim się jest, aby znać swoją wartość (a to nie jest proste!). I wtedy już można rozwijać siebie, swoje zainteresowania i w pełni doświadczać życia, w całej jego wielobarwności. To cenna rzecz, dostrzegać wszystkie kolory rzeczywistości. Wierzę, że czas spędzony w  Gimnazjum przez naszych obecnych Trzecioklasistów pozwolił  na dostrzeżenie tej wielobarwności. Pamiętajcie, szanowni Absolwenci, że wolność, jak pisał nasz Patron, jest nam dana, ale i zadana.

Nadszedł moment, kiedy jeszcze bardziej zaczniecie się mierzyć, głównie z samymi sobą, ze swoimi zdolnościami. Coraz bardziej winnyście być świadomi własnej drogi. Uczcie się zadawać pytania, prosić o pomoc, uczcie się wzajemnie wspierać. To wszystko zaistnieje, jeśli zainwestujecie w dwa ważne obszary.

Pierwszy, to zaufanie, a drugi - serdeczność. Kiedy zaczniecie sami kreować te obszary wokół siebie, zaraz odnajdziecie je wśród najbliższych. Wszystko wynika z czegoś, więc warto pracować, być konsekwentnym i warto realizować swoje marzenia. Wraz z Gronem Pedagogicznym i Waszymi Rodzicami wierzymy, że w przyszłości będziecie odpowiedzialni za siebie i innych, a także wykażecie się umiejętnością planowania swojego życia. Bądźcie bohaterami czasu, który został Wam dany.

Dziękuję Wychowawcom klas za kreowanie i kształtowania charakterów i postaw. Dostrzec każdego Ucznia w jego wyjątkowości jest dużym wyzwaniem, a zarazem wielką odpowiedzialnością. Gratuluję Paniom Wychowawczyniom z klasy pierwszej zapoczątkowania drogi kształcenia Uczniów w przekształconej szkole. Dziękuję Rodzicom Uczniów klasy pierwszej za zaufanie i odwagę w decyzji o zapisaniu swoich Dzieci do nowo tworzonej szkoły. Dziękuję Pani Przewodniczącej Rady Rodziców klasy I za zaangażowanie w organizację imprez klasowych.

Z drugimi klasami gimnazjalnymi spotkamy się za rok. Są ostatnim rocznikiem uczącym się według wytycznych poprzedniej reformy edukacji. Teraz życzę Wam dobrego wypoczynku i refleksji podejmowanej niezależnie od czasu i miejsca. To  najlepszy moment, aby szkolną teorię przenieść do praktyki.

Dziękuję Nauczycielom za wsparcie w budowaniu relacji.

Przekształcając Gimnazjum nr 12 w Szkołę Podstawową nr 15, mam poczucie wsparcia Przewodniczącej Rady Rodziców - Pani Małgorzaty Lelowicz. Pani Małgorzata wraz z Rodzicami klas gimnazjalnych wpisała się w historię tworzenia Szkoły swoim prawdziwym zaangażowaniem. Dobrze jest, kiedy Rodzice potrafią z taką determinacją wspierać idee i wartości towarzyszące naszej Szkole.

Udanych Wakacji!

Michał Stolarek

Dyrektor Szkoły

Ostatni dzwonek – finisz roku szkolnego 2017/18

Kraków1
      Oceny wystawione i zatwierdzone na posiedzeniu Rady Pedagogicznej, świadectwa czas drukować, próby do uroczystego pożegnania klas trzecich trwają.
Czym jednak wypełnić Uczniom ostatnie dni nauki? Nie od dziś wiadomo, że uczymy się z różnych źródeł, a że mamy szczęście mieszkać w królewskim Krakowie, mieście Światowego Dziedzictwa Kulturowego i Naturalnego UNESCO, ciekawych miejsc nie brakuje.

muzeum1mmmmm

tygiel

    Z przebogatej oferty wybraliśmy kilka różnych propozycji, a Gimnazjaliści zapisywali się na poszczególne zajęcia, dając dojść do głosu własnym zainteresowaniom. Tym razem niech zdjęcia dokumentujące ten ostatni tydzień powiedzą same za siebie, jak wiele ciekawego można spróbować – wystarczy chcieć. My chcieliśmy:

  1. skakać w go-jumpie
  2. kaligrafować w starych murach krakowskiego Kazimierza
  3. szukać niedźwiedzia Wojtka w Parku Jordana
  4. w Muzeum Lotnictwa wyobrazić sobie, że jesteśmy zdobywcami przestworzy
  5. bezkarnie popatrzeć z góry na innych – z wieży ratuszowej - a potem jeszcze odważnie dosiąść lwa
  6. zgubić się w labiryncie egzotycznych i zupełnie zwyczajnych roślin w najstarszym Ogrodzie Botanicznym w Polsce
  7. oniemieć z zachwytu nad geniuszem polskiego Leonarda – na wystawie Wyspiańskiego w Muzeum Narodowym.
    Raz rozbudzony apetyt na doświadczanie świata w różnych jego przejawach ma szanse zaowocować kolejnymi odkryciami miejsc, które mamy na wyciągnięcie ręki. Do zobaczenia po wakacjach!

Tekst: Bogumiła Glanowska
Zdjęcia: Urszula Bednarczyk-Dudek, Bogumiła Glanowska

Zakończenie roku szkolnego 2020/21

 

Szanowni Państwo!

Zakończenie roku szkolnego

w Szkole Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi nr 15

im. Ks. Kardynała Karola Wojtyły odbędzie się w:

piątek, 25 czerwca, 8.30 - rozpoczynamy mszą św. w kościele św. Jadwigi Królowej;

a o godz. 9.30 - spotykamy się na boisku szkolnym, po wspólnym apelu przemieścimy się do sal lekcyjnych gdzie nastąpi rozdanie świadectw.

Zapraszamy !!!

Grono Pedagogiczne SP15

Zobacz galerię zdjęć!

Wiosna na wsi – wycieczka do gospodarstwa agroturystycznego

 grupa.jpg

      Maj tego roku powitał nas iście letnia aurą i tym samym dał nam przedsmak wakacji.  Uczniowie klasy pierwszej z niecierpliwością oczekiwali na swoją pierwszą szkolną wycieczkę. Wcześniej na lekcjach przyrody dowiedzieli się, jak wygląda życie na wsi, jakie zboża i rośliny uprawne rosną na polach oraz jakie zwierzęta hodowlane możemy spotkać w gospodarstwach rolnych. Przyszła pora, aby poznać i częściowo uczestniczyć w życiu ludzi na wsi.
    Dzieciaki z nieukrywanym entuzjazmem 10 maja wyruszyły na wyprawę do gospodarstwa agroturystycznego „Pod Gruszą” w Gruszowie. Pogoda tego dnia dopisała, słońce towarzyszyło nam od rana. Tuż po dziewiątej rano dojechaliśmy do celu naszej podróży. Powitała nas Pani Gospodyni i zaprosiła na taras, gdzie dzieci mogły zobaczyć, jak z ziarna powstaje mąka. Następnie każde dziecko zrobiło swoją bułeczkę o dowolnym kształcie. Bułeczki i przygotowane przez naszą Gospodynię chleby włożyliśmy do tradycyjnego pieca. Gdy nasze wyroby piekły się, my zwiedzaliśmy gospodarstwo. Zajrzeliśmy do obory i do stajni. W kurniku byliśmy świadkami wykluwania się kurczaczka z jajka. Dla dzieciaków było to niezwykle emocjonujące przeżycie. Karmiliśmy kozy i owce, głaskaliśmy małe króliczki. Po krótkim spacerze czekała nas niezwykła wycieczka traktorem do tartaku. Zmęczeni wróciliśmy do gospodarstwa, gdzie czekał na nas pyszny obiad – naleśniki z serem i jabłkami. Po obiedzie udaliśmy się do pasieki, gdzie mogliśmy zobaczyć wnętrze ula, oraz do starej kuźni. W trakcie naszego pobytu w Gruszowie nie zabrakło radosnej zabawy w ogrodzie i na placu zabaw, skoków na trampolinie, jazdy wózkiem.
    Z żalem żegnaliśmy Gruszów i naszą miłą Gospodynię. Dzieciaki nie tylko dobrze się bawiły, ale też dużo nauczyły o życiu na wsi. Już dziś planujemy jesienną wyprawę na wieś.

 

Monika Kretowicz

Dzień Hiszpański

hiszpan 1

       Hiszpania to trzeci kraj pod względem liczby odwiedzających go turystów. Dla nas, Polaków to przede wszystkim region pełen malowniczych miejsc, ciekawych zabytków oraz wielu atrakcji turystycznych.  Wszystkie te przesłanki sprawiły, że z ogromną przyjemnością przyjęliśmy zaproszenie pani Edyty Sekundy i Gonzala Martina na Dzień Hiszpański organizowany w Przedszkolu nr 83.
       Wraz z przedszkolakami i naszym hiszpańskim przewodnikiem Gonzalo wybraliśmy się w daleką podróż, podczas której poznaliśmy kulturę, tradycje i zabytki Hiszpanii. Z dużą uwagą słuchaliśmy opowieści o stolicy Kantabrii – Santander, malowniczym miejscu, z którego pochodzi Gonzalo.  Przepiękne plaże wraz z nadmorską promenadą oraz półwysep Peninsula of Magdalena to największe atrakcje turystyczne tego regionu. Prezentacja, którą obejrzeliśmy, sprawiła, że już teraz zaczęliśmy myśleć o nadchodzących wakacjach.
     W naszej podróży nie zabrakło również degustacji prawdziwie hiszpańskich specjałów: tortillade patatas, tapas iberta serrano, jamon serrano, chorizo oraz niesamowitych maślanych ciasteczek, których smak pamiętamy do dziś.
       Gorący klimat Hiszpanii to nie tylko słońce, pogoda, ale i gorące, pełne energii i temperamentu FLAMENCO.  Próby nauczenia nas techniki stepu, ruchu rąk, właściwego ułożenia ciała podjęła się koleżanka naszego gospodarza – Ana.  Może kroków nie opanowaliśmy do perfekcji, ale okrzyk „OLE” z pewnością TAK.  
Po pasjonującej lekcji flamenco przyszedł czas na naszą prezentację.  Dużą pomysłowością i talentem choreograficznym wykazały się Ala Pytko, Zuza Pępkowska, Marysia Dusza – Potocka, Wiktoria Dura - uczennice klasy II a, które zaprezentowały własny układ taneczny do piosenki „Mi Gente”.
Naszą wycieczkę po Hiszpanii zakończyły zabawy oraz dynamiczne tańce w rytmie Latino mix.
                                                                          
                                                              

Małgorzata Pohrebny

DZIEŃ PATRONA W SP15

Rok temu w ramach obchodów Dnia Patrona w strugach deszczu przemierzaliśmy trasę Szczawnica - Sromowce Niżne. Tegoroczne prognozy również nie nastrajały optymistycznie, a przynajmniej nie na tyle, by jechać w góry, dlatego tym razem postanowiliśmy poszukać śladów Mistrza w naszym rodzinnym mieście. Każda z grup wybrała swoją grogę do zwiedzania. Poniżej relacje z poszczególnych wypraw.

     W dniu 18.05.2018 r. uczniowie naszej szkoły wraz z opiekunami wyruszyli na coroczną wycieczkę śladami patrona – Księdza Kardynała Karola Wojtyły. Na trasie naszej pielgrzymki nie mogło zabraknąć królewskiej katedry na Wawelu, w której przez wiele lat posługiwał wiernym nasz wielki rodak. Wcześniej mieliśmy możliwość zwiedzenia Wyższego Seminarium Duchownego Archidiecezji Krakowskiej znajdującego się u podnóża wzgórza wawelskiego, w seminarium tym studiował przyszły Papież – Polak.  Na końcu naszej wędrówki zwiedziliśmy Muzeum Katedralne, w którym znajduje się wiele ciekawych pamiątek związanych z Ojcem Świętym Janem Pawłem II.
      Nasze wspólne wędrowanie śladami patrona było interesującym doświadczeniem religijnym i historycznym.

Karol.jpg

Pogoda od kilku dni pozostawiała wiele do życzenia. Po iście letniej aurze przełomu kwietnia i maja dali o sobie znać „zimni Ogrodnicy” wraz z „zimną Zośką”, ale zamiast trzymać się zwyczajowego kalendarza i zmrozić ogródki między 12 a 15 maja, spóźnili się nieco i omalże pokrzyżowali nam plany związane ze świętowaniem 18 maja urodzin Patrona.
    „Omalże” jest tu słowem kluczowym, ponieważ jak się dalej okaże, wszystko ostatecznie ułożyło się świetnie i spacer po Krakowie bardzo się udał. Zacznijmy jednak od początku.
Gimnazjaliści z IIB wędrówkę śladami Karola Wojtyły rozpoczęli od odwiedzenia rodzinnego grobowca późniejszego Świętego na wojskowej części Cmentarza Rakowickiego. Zaznaczyć należy, że od chwili naszego wyjścia z budynku szkoły ewidentnie miał nad nami pieczę Święty Piotr, który rozpiął nad naszymi głowami parasol i mimo wiszących na niebie chmur nie pozwolił, by zmoczył nas deszcz. Po zapaleniu symbolicznych zniczy, złożeniu kwiatów i krótkiej modlitwie, zgodnie z wcześniejszym planem wsiedliśmy do tramwaju numer 2, by udać się pod Teatr Bagatela, a stamtąd „20” na krakowskie Błonia.

kamień.jpg
    Tu w planie mieliśmy zapalenie znicza przy monumentalnym, 26-tonowym granitowym głazie przywiezionym ponad dwadzieścia lat temu znad Morskiego Oka dla upamiętnienia bytności JPII i na szlakach tatrzańskich, i na Błoniach. Kamień opatrzony jest herbem papieskim i napisem w języku polskim: „Ty jesteś Skała”, co po łacinie tłumaczy się jako: „Tu es Petrus” i oznacza budowanie Wspólnoty chrześcijańskiej na mocnym fundamencie, którego składowymi winniśmy być wszyscy. Klucznik Niebios nadal chronił nasze głowy przed deszczem, a w czasie robienia pamiątkowych zdjęć przy monumencie ponad wszelką wątpliwość dołączył do nas Duch Święty, zaczęło bowiem solidnie wiać, a w Piśmie to właśnie wiatr jest symbolem Trzeciej Osoby Boskiej.
Na tym Opatrzność nie zakończyła swojego dla nas wsparcia. Wysiadając przy Błoniach, zorientowaliśmy się, że Zuzia zostawiła w tramwaju parasol. Sprawa wydawała się przesądzona – parasol przepadł i tyle, ale … Najwyraźniej w zmiennych kolejach Losu postanowił coś poprawić Święty Antoni, patron rzeczy zagubionych. Dlatego kiedy wsiedliśmy do wagonu, by wrócić w okolice Rynku, pierwszym, co rzuciło nam się w oczy, była nasza przeciwdeszczowa zguba.

tablica1.jpg    Przedostatnim punktem na naszej spacerowej mapie była tablica upamiętniająca roczne studia Karola Wojtyły na kierunku Filologia Polska na Wydziale Filozoficznym UJ. Idąc w stronę ulicy Gołębiej, gdzie i dziś mieści Alma Mater wielu polonistów, mijaliśmy Collegium Novum. Budynek sam w sobie jest godzien odwiedzenia, jednak szczególne miejsce stanowi położona na II piętrze sala 56, w której 6 listopada 1939 roku naziści aresztowali kwiat polskiej inteligencji, a następnie deportowali do obozów koncentracyjnych 184 naukowców. O ile sfotografować się przed Collegium można bez trudu, o ile da się nawet niepostrzeżenie wejść do budynku, o tyle dostanie się do sali wykładowej, kiedy nie jest się ani pracownikiem UJ, ani chociaż studentem, graniczy z cudem. Od czegóż jednak wsparcie patrona spraw beznadziejnych – Świętego Tadeusza Judy? Piękny uśmiech dla Pana Strażnika i … jedenastu Uczniów IIB mogło przez chwilę dotknąć żywej Historii.
A potem już przyszła chwila, gdy wzorem Lolka rozkoszowaliśmy się kremówkami – bo człowiek to nie tylko duch wzmocniony podczas dzisiejszego spaceru po wielekroć, ale też ciało, które czasem upomina się małe co nieco.

     I tylko nie do końca jest dla nas jasne, czy to rzeczywiście cała armia Świętych się dziś nami opiekowała, czy wystarczyło inteligentne i życzliwe spojrzenie dostojnego Jubilata.
                                

Aneta Bicz, Bogumiła Glanowska, Ks. Grzegorz Kurzec

Co czyni nas ludźmi? – o filmie „Azyl”

7779430.3

     Wojna to nie tylko walka na froncie, ale także zmagania w imię dobra i ocalenia człowieczeństwa w codziennym życiu – tę prawdę mogli odkryć uczniowie klas trzecich, oglądając kolejny film w kinie Mikro. Był to obraz produkcji USA pt. „Azyl”, zainspirowany prawdziwymi zdarzeniami z czasów II wojny światowej.
    Słowo „azyl” oznacza schronienie – i w czasie wojny takim schronieniem dla prześladowanych Żydów stał się warszawski ogród zoologiczny. Jego dyrektor Jan Żabiński wraz z żoną Antoniną, narażając życie i bezpieczeństwo rodziny, potajemnie wywozili z warszawskiego getta Żydów i zapewniali im tymczasową kryjówkę w opuszczonych pomieszczeniach zoo. Współpracując z konspiracyjną organizacją, uratowali w ten sposób około trzysta osób.
    Niezwykła historia małżeństwa Żabińskich porusza tym bardziej, że jest to opowieść o prawdziwych ludziach. Potrafili oni zaryzykować własne życie, by bronić tych, którym w okupowanej Warszawie działa się krzywda. Dlatego „Azyl” można nazwać filmem o nadziei i ludzkiej dobroci, o człowieczeństwie w nieludzkim świecie wojny.

Chcesz dowiedzieć się więcej o naszym projekcie Mikro na świat? Kliknij na ten link.
                                                                                                                                                                                          

   Joanna Opalińska

Witamy!

Naszą misją jest kształcenie i wychowanie Uczniów poprzez pozytywne wzmacnianie każdego w jego możliwościach.

 Wychowankom uświadamiamy ich wyjątkowość, podążamy za nimi i pomagamy w odkrywaniu samego siebie.

Tak, aby absolwent naszej szkoły w dorosłości powiedział: jestem szczęśliwym człowiekiem.

Dyrekcja, Grono Pedagogiczne i Pracownicy.

 Gazetka
szkola z bajką logo

librus_2.jpg

60 214446

facebook 1621365763082 6800500905560889721Global Classroom Pair Share project 2023

 szkola z klasa

 

wirtualna sieć

 

poza szkolnymi

BANER

 Szkolna procedura 

"Covid-19"

 Deklaracja dostępności
MS KOCP

 Projekt "Bajkowe Spotkania"

BAJKOWE SPOTKANIA  

nowe_logo_oke_L.png

bip

 epuap strona

   krk logo

 

logo kuratorium1

 

rodo

 kaligrafia

 

kaligrafia slajd