Projekt „MIKRO na Świat”®
To całoroczny projekt edukacji filmowej, którego celem jest rozwijanie kompetencji myślowych uczniów, uwrażliwianie ich na otaczającą nas rzeczywistość poprzez oglądanie wartościowych filmów, dyskusję wokół tematyki tych dzieł.
Działania w ramach projektu:
Dwa razy w semestrze uczniowie wychodzą do kina Mikro, gdzie oglądają wybrany film poprzedzony prelekcją wprowadzającą w tematykę filmu.
Po seansie odbywają się lekcje (w ramach godzin wychowawczych lub innych przedmiotów), na których uczniowie omawiają tematykę dzieła, dyskutują o współczesnych problemach, postawach ukazanych w filmie. Jest to czas pogłębienia wiedzy ogólnej z zakresu filmoznawstwa i kinematografii. Uczniowie poznają tajniki zawodów związanych z kinematografią, rodzaje i gatunki filmów. Przybliżana jest również historia kina oraz znane nazwiska kinematografii polskiej.
W ramach warszatów uczniowie tworzą własne prace (literackie lub plastyczne) nawiązujące do tematyki filmu – co jest dla nich okazją do rozwijania swoich umiejętności i talentów. Dodatkowo, mogą w sposób niewerbalny przekazać emocje i uczucia związane z tematyką filmu.
Pomysł na projekt: Michał Stolarek
Koordynatorem realizacji projektu w szkole w latach 2017-2019 była Pani mgr Joanna Opalińska.
Od roku szkolnego 2019/2020 projektem opiekują się Pani mgr Ilona Siwek i Pani mgr Anna Ozga.
Dyrektor Szkoły: Michał Stolarek
Filmy, które nas zainspirowały:
„Kuba Guzik” w kinie Mikro
22 października klasa 5a wraz z opiekunami, Anną Ozgą i Iwoną Ogonek, zainaugurowała cykl wyjść na projekcje filmowe w ramach szkolnego projektu Mikro na świat©. Zanim uczniowie zasiedli w sali kina studyjnego, mieli możliwość zadania pytań i poznania wielu ciekawostek dotyczących tego niezwykłego miejsca: kiedy powstało kino, ile liczy sal, jacy sławni ludzie je odwiedzili i ilu widzów przychodzi tu na seanse.
Magia kina wciągnęła nas dogłębnie podczas oglądania filmu, który był aktorską wersją ekranizacji serii książeczek autorstwa Michaela Endego o Kubie Guziku, w reżyserii Dennisa Gansela.
Film jest uniwersalną opowieścią o przyjaźni, tolerancji i otwartości na innych ludzi. Wspaniałe, ciepło nakreślone postacie emanują dobrocią i oddaniem, reprezentują siłę przyjaźni oraz rodzinnych więzów i relacji. Urzekający humor słowny i uroczy bohaterowie, zawsze odnoszący się do siebie z szacunkiem i sympatią, stanowią jego ogromny atut.
Przygody tytułowego bohatera i jego opiekuna, maszynisty Łukasza, w fantastycznym świecie nie są wyprawą wyłącznie w sensie dosłownym - są przede wszystkim podróżą w głąb siebie, szukaniem własnej tożsamości i korzeni, odnajdywaniem swojej siły, a także przekonywaniem się o sile przyjaźni oraz o tym, kto liczy się dla nas naprawdę. Oglądając film, wszyscy przeżyliśmy razem z Kubą Guzikiem taką niezwykłą podróż w poszukiwaniu własnego „ja”.
Efektem uczestnictwa w seansie filmowym będzie nakręcony przez nas reportaż, w którym znajdzie się wywiad z panią Iwoną Nowak z kina Mikro oraz refleksje uczniów na temat obejrzanego filmu i tego, co dla nich w życiu ważne.
Anna Ozga
Na zakończenie tegorocznej edycji programu „Mikro na Świat” gimnazjaliści obejrzeli w czwartek 13 czerwca francuski film „Pan od muzyki”.
Jego akcja rozgrywa się w szkole dla trudnych dzieci, gdzie dyrektor wprowadził żelazną dyscyplinę i wymyślne kary, gdzie na agresję odpowiada się agresją (w myśl zasady „akcja – reakcja”). Inni nauczyciele, podobnie jak bezduszny dyrektor, również nie mają serca do tej pracy, stwierdzając, że „z takimi głąbami nic nie da się zrobić”. Tytułowy pan od muzyki, zatrudniony jako nowy wychowawca w tej szkole, odrzucił takie metody wychowawcze. Aby zdobyć zaufanie uczniów, dotrzeć do ich serc i umysłów, założył chór, w którym znalazło się miejsce dla każdego (zupełnie niemuzykalny chłopiec otrzymał rolę pulpitu!).
Obejrzeliśmy film ciepły, chwilami zabawny, wzruszający, a przede wszystkim dający nadzieję. Wychowankowie tego domu poprawczego wydawali się skazani na życiową porażkę, większość dorosłych postawiła na nich krzyżyk. Pan od muzyki nie tylko otworzył przed nimi drzwi do świata piękna, muzyki, ale także stanął po ich stronie, umiał dostrzec w nich dobro i je pielęgnować. To bardzo krzepiąca historia!
Joanna Opalińska
„Goodbye Berlin”
Rozpoczęliśmy realizację całorocznego projektu edukacji filmowej „MIKRO na Świat”. Jego celem jest rozwijanie kompetencji myślowych, uwrażliwianie na otaczającą nas rzeczywistość poprzez oglądanie wartościowych filmów i dyskusję wokół tematyki tych dzieł filmowych.
W czwartek 26 października uczniowie klas drugich wybrali się do Mikro, kina studyjnego o kameralnym klimacie, by obejrzeć film produkcji niemieckiej „Goodbye Berlin”. Jego bohaterem jest czternastoletni Maik, typowy samotnik, którego życie zmienia się w momencie, gdy na jego drodze pojawia się Czik, zawadiacki nastolatek, buntownik i rozrabiaka. Przygody bohaterów były okazją do przemyślenia problemów, z jakimi zmagają się młodzi ludzie, do zadania sobie wielu pytań. Jak się czujesz, kiedy jesteś poza nawiasem jakiejś grupy? Kiedy nikt cię nie docenia, kiedy nie otrzymujesz oznak sympatii? Czy najładniejsza w klasie dziewczyna, która cię nie dostrzega, jest warta twego uczucia? Czy można zapomnieć o obowiązkach, o normach społecznych i wyruszyć w podróż skradzionym samochodem? Jak postąpić, gdy ojciec namawia cię do fałszywych zeznań przed sądem?
Na lekcjach odbywających się po seansie uczniowie mogli podyskutować o zagadnieniach poruszanych w filmie, tworząc mapę myśli wokół trzech haseł: Nie oceniaj ludzi po pozorach! Zmień coś w swoim życiu! Ruszaj w drogę! Ogłoszony też został konkurs na opowiadanie twórcze nawiązujące do filmu „Goodbye Berlin”. Natomiast w listopadzie zapraszamy do kina Mikro uczniów klas trzecich.
„Najlepszy”
W ramach projektu „MIKRO na Świat” w poniedziałek 20 listopada uczniowie klas trzecich obejrzeli w kinie Mikro film produkcji polskiej pt. „Najlepszy”. To dzieło biograficzne, historia inspirowana życiem Jerzego Górskiego, który potrafił wyrwać się z uzależnienia od narkotyków i ustanowił rekord w triathlonowych mistrzostwach świata, zdobywając tytuł mistrza na dystansie Double Ironman. Reżyserem filmu jest Łukasz Palkowski; zagrali w nim znakomici polscy aktorzy, m. in. Janusz Gajos, Magdalena Cielecka, Artur Żmijewski, Tomasz Kot. Natomiast odtwórcą tytułowej roli jest Jakub Gierszał, który świetnie pokazał zarówno słabości jak i siłę swego bohatera.
Film w sposób obrazowy pokazuje proces uzależnienia, z całą jego autentycznością. Uświadamia, jak niezwykle trudna jest droga do wyjścia z nałogu. Z uzależnieniem radzą sobie tylko nieliczni, „bo z tego wychodzą tylko mistrzowie – najlepsi” – tak mówi w filmie bohater grany przez Janusza Gajosa. Problem uzależnienia jest tu punktem wyjścia do pokazania innych, niezwykle ważnych tematów. Pokazuje, jak niszczące mogą być słowa bliskich osób: „Jesteś nikim” lub „I tak nic nie osiągniesz”, usłyszane od rodzica, może być przyczyną upadku młodego człowieka. Pokazuje też, jak istotne jest to, by mieć obok siebie choć jedną osobę, która w nas wierzy, która daje oparcie i siłę.
Ale przede wszystkim historia pokazana w filmie uświadamia, jak ważne jest w życiu to, by mieć cel. Aby dążyć do tego, żeby być w czymś najlepszym. I tak naprawdę to nieistotne, czy będzie się najlepszym w sporcie, muzyce czy gotowaniu. Każdy z nas może być w czymś najlepszy. Trzeba tylko odkryć to w sobie.
Joanna Opalińska
„Za niebieskimi drzwiami”
Kolejny ciekawy film w ramach projektu „MIKRO na Świat” obejrzeli w czwartek 18 stycznia uczniowie klas drugich gimnazjum. „Za niebieskimi drzwiami” wizualnie przypomina horror, ale to mądry i przejmujący film zrealizowany przez młodego reżysera Mariusza Paleja na podstawie książki Marcina Szczygielskiego pod tym samym tytułem.
Głównym bohaterem tej filmowej opowieści jest dwunastoletni Łukasz. Po wypadku jego mama zapadła w śpiączkę, a chłopiec trafił do starego pensjonatu Wysoki Klif, pod opiekę dziwnej, trochę przerażającej ciotki Agaty. Tam odkrywa, że niebieskie drzwi w jego pokoju prowadzą do innej rzeczywistości. Film zabiera nas w niezwykłą podróż, w świat lęków, wyobraźni i pozorów. Skłania do pytań: Czym naprawdę jest śpiączka? Co dzieje się ze znajdującymi się w takim stanie ludźmi? Pokazuje też, jak wielką wartością jest siła tkwiąca w rodzicielskiej miłości.
Warto wiedzieć, że rolę ciotki Agaty zagrała (świetnie!) Ewa Błaszczyk, założycielka Fundacji „Akogo?”. Celem tej fundacji jest pomoc dzieciom po ciężkich urazach mózgu, często przebywających w śpiączce. Także część wpływów ze sprzedaży biletów na film została przekazana na działalność tej fundacji.
Joanna Opalińska
„Cudowny chłopak”
Kolejnym filmem w ramach projektu „MIKRO na Świat” był dramat produkcji USA „Cudowny chłopak”. Tuż przed feriami obejrzeli go uczniowie klas trzecich gimnazjum.
„Cudowny chłopak” to historia dziesięcioletniego Augusta, który od urodzenia ma zdeformowaną twarz. Auggie (bo tak wszyscy do niego mówią) po kilku latach nauczania w domu idzie do szkoły – od razu do klasy piątej. A tam musi się zmierzyć ze światem rówieśników i starszych uczniów, z odrzuceniem, uprzedzeniami, niekiedy ze zwykłym chamstwem i podłością. Spotka się jednak również z dobrocią, przyjaźnią i wspaniałomyślnością.
Film, w którym przeplatały się sceny do śmiechu, płaczu i refleksji, poruszył chyba każdego z nas. Ze wzruszeniem patrzyliśmy, jak Auggie radzi sobie w szkolnej dżungli, jak kontakt z rówieśnikami odmienia samego Augusta, ale też jego kolegów. Ktoś napisał w recenzji, że „Cudowny chłopak” to film o prostych zasadach, które czynią nas lepszymi. Jedna z tych zasad pochodzi z książki R. J. Palacio (na podstawie której powstał film): Jeśli możesz dać dowód albo swojej racji, albo dobroci, daj dowód swojej dobroci”.
Joanna Opalińska
„Mali mężczyźni”
Kolejny film w ramach projektu „Mikro na Świat” obejrzeli w poniedziałek 9 kwietnia uczniowie klas drugich gimnazjum. Okazał się on sporym wyzwaniem.
„Mali mężczyźni” to historia przyjaźni dwóch trzynastolatków, przyjaźni zagrożonej przez konflikt między dorosłymi. Jake przeprowadził się z rodzicami do domu zostawionego im w spadku przez zmarłego dziadka. Tony z kolei mieszkał z matką, która wynajmowała jeden lokal w tej kamienicy, prowadziła tam sklep z sukienkami. Konflikt między rodzicami Jake`a a matką Tony`ego był związany z pieniędzmi: chodziło o wysokość czynszu za wynajem lokalu. I choć spór dotyczył świata dorosłych, musiał odbić się na relacjach między chłopcami.
Przyzwyczailiśmy się do tego, że zbuntowane lub zagubione dzieci sprawiają problemy swoim rodzicom. Obraz „Mali mężczyźni” pokazuje sytuację odwrotną – tu wojna między dorosłymi może doprowadzić do zniszczenia prawdziwej młodzieńczej przyjaźni. Ten kameralny, unikający efekciarskich rozwiązań film nie ma optymistycznego zakończenia. Czy przyjaźń między chłopcami ma szansę przetrwać? Reżyser pozostawia nas z tym pytaniem.
Joanna Opalińska
Co czyni nas ludźmi? – o filmie „Azyl”
Wojna to nie tylko walka na froncie, ale także zmagania w imię dobra i ocalenia człowieczeństwa w codziennym życiu – tę prawdę mogli odkryć uczniowie klas trzecich, oglądając kolejny film w kinie Mikro. Był to obraz produkcji USA pt. „Azyl”, zainspirowany prawdziwymi zdarzeniami z czasów II wojny światowej.
Słowo „azyl” oznacza schronienie – i w czasie wojny takim schronieniem dla prześladowanych Żydów stał się warszawski ogród zoologiczny. Jego dyrektor Jan Żabiński wraz z żoną Antoniną, narażając życie i bezpieczeństwo rodziny, potajemnie wywozili z warszawskiego getta Żydów i zapewniali im tymczasową kryjówkę w opuszczonych pomieszczeniach zoo. Współpracując z konspiracyjną organizacją, uratowali w ten sposób około trzysta osób.
Niezwykła historia małżeństwa Żabińskich porusza tym bardziej, że jest to opowieść o prawdziwych ludziach. Potrafili oni zaryzykować własne życie, by bronić tych, którym w okupowanej Warszawie działa się krzywda. Dlatego „Azyl” można nazwać filmem o nadziei i ludzkiej dobroci, o człowieczeństwie w nieludzkim świecie wojny.
Joanna Opalińska
„Asy podniebnych przestworzy”
Rozpoczęliśmy drugi rok realizacji projektu „Mikro na świat”. Na początek wybraliśmy film nawiązujący do zdarzeń historycznych, do czasów II wojny światowej. W czwartek 4 października uczniowie trzecich klas gimnazjum obejrzeli film „Dywizjon 303. Historia prawdziwa” w reżyserii Denisa Delicia.
Film pokazuje jeden z przełomowych momentów wojny, gdy lotnictwo brytyjskie zatrzymało zwycięski pochód Hitlera przez Europę. Niemały w tym udział mieli polscy lotnicy służący w dywizjonach myśliwskich broniących nieba nad Anglią. Zwłaszcza najskuteczniejszy, a przez to najsławniejszy – Dywizjon 303, który przeszedł do legendy.
Bohaterskie wyczyny lotników z Dywizjonu 303 uczniowie znali już wcześniej, z omawianej w ubiegłym roku książki Arkadego Fiedlera, która stała się inspiracją dla autorów filmu. Seans w kinie był dla młodzieży okazją do zobaczenia filmowej wersji dokonań pilotów, ich męstwa, determinacji w walce, sukcesów i rozterek. A świetne efekty specjalne oraz wykorzystanie autentycznych samolotów z lat II wojny światowej przybliżyły nam klimat tamtego czasu – czasu chwały polskiego lotnictwa.
Przed nami kolejne seanse w kinie Mikro.
Joanna Opalińska
W ramach trwającej ponad rok współpracy naszej szkoły ze studyjnym kinem Mikro filmy w tym semestrze obejrzeli już gimnazjaliści i uczniowie klasy IV.
Teraz przyszedł czas na naszych najmłodszych kinomanów. W dniu 4 grudnia klasy 1a, 1b oraz 2a miały okazję zobaczyć film „Biały Kieł” w reżyserii A. Espigares’a, wyprodukowany w 2018 roku przez Francję, Luksemburg i USA. Ta animowana produkcja jest najnowszą adaptacją bestsellerowej powieści Jacka Londona opowiadającej historię niezwykłego wilka – psa żyjącego wśród dzikiej natury Alaski i północnej Kanady.
Film wszystkim bardzo się podobał, a poruszające losy Białego Kła stały się inspiracją do przemyśleń o relacjach i sile przyjaźni między człowiekiem a zwierzęciem.
Dwa dni później dzieci z klas 1a i 1b wykonały podczas zajęć świetlicowych piękne plakaty nawiązujące do filmu.
Joanna Wiecheć
Niezwykła przyjaźń w sercu Afryki
We wtorek 12 lutego uczniowie klasy czwartej udali się do kina Mikro na seans filmowy pt. „Mia i biały lew”. Wzruszająca i pięknie nakręcona opowieść ukazuje niezwykłą przyjaźń dziewczynki i rzadko spotykanego w przyrodzie białego lwa.
Mia po przeprowadzce z Londynu na południe Afryki czuje się zagubiona i sfrustrowana. Nie potrafi poradzić sobie z tęsknotą za dawnym życiem i przyjaciółmi. Sytuacja ulega zmianie, gdy w jej życiu pojawia się biały lew urodzony na farmie prowadzonej przez ojca dziewczynki. Lew o imieniu Charlie szybko podbija serca wszystkich domowników, a między nim i Mią rodzi się niezwykła więź, która wprawia w zdumienie pracowników farmy. Gdy Charlie dorasta i staje się potężnym lwem, ojciec dziewczynki postanawia sprzedać zwierzę jako rozrywkę do polowań bogatych myśliwych. Mia, próbując uratować Charliego, decyduje się na ucieczkę i wyrusza z przyjacielem na poszukiwanie nowego domu – rezerwatu przyrody, w którym lew będzie bezpieczny. Ich wspólna droga staje się niezwykłą przygodą, w której losy człowieka i zwierzęcia łączą się dla wspólnego celu.
Niewątpliwie poza wzruszającą historią i pięknymi widokami film dostarcza także wielu momentów do refleksji nad sposobem traktowania zwierząt przez człowieka. Wskazuje na bardzo ważny temat ochrony zwierząt, a szczególnie zagrożonych gatunków, które wymagają pomocy ludzi. Uświadamia nam, że niezależnie od sytuacji powinniśmy reagować na krzywdzenie i ból zwierząt, a ochrona ich siedlisk oraz życia na wolności powinny stanowić ważny element naszych działań. Warto zachęcać dzieci i młodzież do aktywnych postaw wobec ochrony środowiska, poszanowania przyrody i dorobku kulturowego społeczności, ponieważ nawet najmniejsze dobre uczynki wobec bezbronnych istot przyczyniają się do wielkich zmian w przyszłości.
Anita Kulewicz