Szkoła Podstawowa z Oddziałami Integracyjnymi nr 15 

 im. Księdza Kardynała Karola Wojtyły w Krakowie

Slide background

Luźne lekcje z naukowcami

W listopadzie w ramach projektu „Luźne lekcje z naukowcami” klasa 2a realizowała zajęcia warsztatowe, które opierały się na poznaniu znanych naukowców oraz samodzielnym wykonaniu eksperymentów. Projekt sprzyjał rozwijaniu u uczniów kreatywności, samodzielnego myślenia, pobudzeniu wyobraźni, kształtowania umiejętności obserwacji i wyciągania wniosków. Rozbudził zainteresowania dzieci światem nauki. Podczas zajęć uczniowie poznali życiorys i osiągnięcia Marii Skłodowskiej- Curie- światowej sławy naukowca, która dwukrotnie zdobyła nagrodę Nobla, z fizyki - w 1903 roku i w 1911 roku - z chemii. Prowadząc pionierskie badania odkryła polon i rad oraz przyczyniła się znacząco do zrozumienia zjawiska promieniotwórczości. Kolejną postacią był Cai Lun, chiński urzędnik i wynalazca metody masowej produkcji papieru. Zaprezentowany w 105 roku jego wynalazek powstał z kory drzewnej, resztek konopi, szmat, bambusa oraz starych sieci rybackich.
Upamiętniając postać wielkiego, polskiego astronoma – Mikołaja Kopernika zapoznaliśmy się z historią jego życia oraz teorią heliocentryczną. Poznaliśmy również najważniejsze osiągnięcia Izaaka Newtona -sformułowanie trzech Zasad Dynamiki, Prawa Powszechnego Ciążenia oraz skonstruowanie aparatu matematycznego, który używany jest do dzisiaj we wszystkich dziedzinach nauk ścisłych. Rozbawiła nas najsłynniejsza z anegdot o Newtonie mówiąca, że jego zainteresowanie grawitacją zostało zapoczątkowane przez spadające z drzewa jabłko.
Wynalazki kolejnego omawianego przez nas naukowca-Thomasa Edisona- na dobre zrewolucjonizowały życie człowieka. Listę jego osiągnięć otwiera żarówka, fonograf i kamera filmowa. Wynalazek, który zrewolucjonizował komunikację między ludźmi- telefon- był jednym z największych osiągnięć technicznych XIX wieku Grahama A. Bella, naukowca, którego w zeszłym roku obchodziliśmy setną rocznicę śmierci. Na co dzień korzystamy również z komputera, który został wynaleziony w 1837 roku przez omawianego przez nas Charlsa Babbage. W świecie nauki ważną rolę odegrał również Alfred Nobel, który wyprodukował substancję wybuchową odporną na wstrząsy i łatwą w transporcie, czyli dynamit. Ciekawostką dla uczniów była informacja o Komitecie Noblowskim, który każdego roku honoruje najważniejsze osiągnięcia w dziedzinach fizyki, chemii, medycyny oraz literatury. Na koniec poznaliśmy życie Alberta Einsteina i jego trudną dla nas do zrozumienia teorię względności. Dzięki projektowi uczniowie zdobyli nie tylko wiedzę na temat znanych naukowców, ale również rozwinęli zainteresowania dotyczące nauki oraz eksperymentowania. Z przyjemnością i zaciekawieniem wykonywali doświadczenia obserwując jak wędruje woda, wybucha wulkan, jak można napompować balon za pomocą octu i sody, jak powstają bańki mydlane, jak unoszą się kolorowe bąbelki dając efekt lampy lawy, stworzyliśmy kolorową deszczową chmurkę, nauczyliśmy się malować na mleku i otrzymać kryształki z soli.
Projekt przyczynił się nie tylko do zwiększenia aktywności i radości uczniów , ale również do powstania ścisłej współpracy na płaszczyźnie nauczyciel – uczeń – rodzic. Rodzice współuczestniczyli w procesie edukacyjnym przygotowując swoim dzieciom przebrania omawianych naukowców i zakup pomocy dydaktycznych wykorzystanych w naszym „laboratorium”.
Zapraszamy do galerii zdjęć.

Lidia Czerwińska

IMG 20231117 WA0007

Kreatywne prace plastyczne

Plastelina służy do zabawy, przestrzennego modelowania i odciskania wzorów za pomocą foremek. Oprócz tego istnieje ciekawa technika plastyczna nazywana malowaniem plasteliną. Uczniowie klasy 3b w ramach ogólnopolskiego projektu edukacyjnego Kreatywne Prace Plastyczne, wykonali autoportrety - namalowali je plasteliną.

Ilona Siwek

IMG 20231117 154324

Spotkanie ze Strażą Miejską

W dniu 17 listopada uczniowie klas szóstych spotkali się z przedstawicielami Straży Miejskiej. Strażnicy Miejscy w ciekawy sposób przybliżyli młodzieży problematykę odpowiedzialności prawnej nieletnich. Uczniowie oglądali prezentację multimedialną, opatrzoną komentarzem prowadzących, odwołującym się do ich zawodowego doświadczenia.
Szczególny nacisk położono na wyjaśnienie znaczenia różnych pojęć oraz konsekwencji popełnianych czynów. Prezentowane treści były dostosowane do wieku uczniów i niewątpliwie niejedną osobę skłoniły do refleksji.

Magdalena Janeczek - Kurleto

IMG 20231117 085653

Witajcie w naszej bajce!

Uczniowie klasy 4a i 4b zainspirowani lekturą Jana Brzechwy „Akademia Pana Kleksa”, stworzyli makiety przedstawiające szkołę, w której dyrektorem był niezwykły Ambroży Kleks. Prace powstały w ramach realizacji projektu grupowego na lekcji języka polskiego. Uczniowie zaplanowali działania, a potem pracowali w małych grupach, ucząc się współpracy. Czwartoklasiści wykazali się kreatywnością, skrupulatnością oraz pomysłowością. Powstały kolorowe, magiczne budowle. Dzieci zadbały nie tylko o wygląd budynku, ale także o teren wokół Akademii oraz jej wnętrze.

Gratulujemy efektów ich pracy!

Aleksandra Mazur

FILM.

Międzynarodowy Dzień Łamańców Językowych

W drugą niedzielę listopada przypada Międzynarodowy Dzień Łamańców Językowych (ang. Tongue Twister Day). Łamaniec językowy to trudna do wymówienia fraza.

Polskie przykłady łamańców językowych możecie zobaczyć i usłyszeć w filmiku, który powstał z tej okazji. Spróbujcie również zmierzyć się z łamańcami językowymi w innych językach: angielskim, niemieckim, portugalskim, hiszpańskim i czeskim! Zapraszamy do zabawy. Powodzenia!

Na początek angielski łamaniec językowy: Ona sprzedaje muszle na brzegu morza.

1.     She sells seashells on the seashore.

Niemiecki łamaniec językowy który brzmi: Ktokolwiek zna Kenta, zna Kenta. Kto nie zna Kenta, nie zna Kenta.

2.     Wer Kent kennt, kennt Kent. Wer Kent nicht kennt, kennt Kent nicht.

Ten portugalski łamaniec możemy przetłumaczyć jako Pająk drapał żabę, a żaba drapie pająka.

3.     Como poco coco como, poco coco compro.

Kokosowy łamaniec językowy pochodzący z Hiszpanii, który brzmi: Skoro nie jem wielu kokosów, nie kupuje wielu kokosów.

4.     A aranha arranha a rã, a rã arranha a aranha.

I na koniec krótki czeski łamaniec językowy: Włóż palec przez szyję.

5.     Strč prst skrz krk.

Julita Walkowiak, Agnieszka Soćko

FILM.

Armenia, mój ulubiony kraj

W październiku klasa 2a uczestniczyła w zajęciach prowadzonych przez psychologa szkolnego panią Shahinyan Zaruhi. Tematem zajęć, był opis kraju, z którego pochodzi pani Zaruhi – „Armenia, mój ulubiony kraj”. Uczniowie z zainteresowaniem oglądali prezentację multimedialną przygotowaną przez naszego gościa, jak również zadawali pytania, chcąc jak najwięcej dowiedzieć się o tak odległym od nas kraju, kształtując przy tym wiedzę o świecie oraz otwartość na inne kultury. Dowiedzieliśmy się między innymi o Erywanie- stolicy Armeni, o górze Ararat, na której według Biblii zatrzymała się po potopie Arka Noego  i innych ciekawych miejscach i zabytkach, które warto zobaczyć. Poznaliśmy alfabet, którym posługują się Ormianie oraz kilka ormiańskich słów. Wsłuchując się w muzykę ormiańską oglądaliśmy ich taniec w pięknych narodowych strojach. Poznaliśmy instrumenty narodowem.in. duduk wyrabiany z drewna moreli, brzmieniem podobny do saksofonu. Zachwycaliśmy się kolorowymi dywanami wykonywanymi z wełny oraz niepowtarzalnymi chaczkarami- kamiennymi krzyżami wykonanymi w formie płaskorzeźby, upamiętniającymi szczególne wydarzenia lub osobę. Na koniec poznaliśmy specyfikę ormiańskiej  kuchni oraz  zgodnie z tradycją zostaliśmy poczęstowani słodkościami.

Lidia Czerwińska

IMG 20231117 WA0006

Międzynarodowy Dzień Postaci z Bajek

Dzień Postaci z Bajek plakat 1 1

Kolaż dzień postaci z bajek 1

Witamy!

Naszą misją jest kształcenie i wychowanie Uczniów poprzez pozytywne wzmacnianie każdego w jego możliwościach.

 Wychowankom uświadamiamy ich wyjątkowość, podążamy za nimi i pomagamy w odkrywaniu samego siebie.

Tak, aby absolwent naszej szkoły w dorosłości powiedział: jestem szczęśliwym człowiekiem.

Dyrekcja, Grono Pedagogiczne i Pracownicy.

 Gazetka
szkola z bajką logo

librus_2.jpg

60 214446

facebook 1621365763082 6800500905560889721Global Classroom Pair Share project 2023

 szkola z klasa

 

wirtualna sieć

 

poza szkolnymi

BANER

 Szkolna procedura 

"Covid-19"

 Deklaracja dostępności
MS KOCP

 Projekt "Bajkowe Spotkania"

BAJKOWE SPOTKANIA  

nowe_logo_oke_L.png

bip

 epuap strona

   krk logo

 

logo kuratorium1

 

rodo

 kaligrafia

 

kaligrafia slajd