Szkoła Podstawowa z Oddziałami Integracyjnymi nr 15
im. Księdza Kardynała Karola Wojtyły w Krakowie
Kontynuując spotkania z higienistką stomatologiczną Panią Edytą Firsowicz uczniowie klasy 2a zapoznali się z kolejną dziedziną stomatologii, czyli protetyką. Głównym celem protetyki jest przywrócenie wyglądu i funkcji uzębienia. Pani Edyta opowiedziała i pokazała nam na sobie, w jaki sposób pobierany jest wycisk zębów, na podstawie którego tworzony jest model gipsowy, a z niego proteza zębowa. Każdy uczeń miał możliwość wykonać masę do wycisku, nałożyć ją na specjalną łyżkę wyciskową, a następnie na model gipsowy. Mieliśmy również możliwość samodzielnie przygotować plombę do wypełnienia zęba, oraz dowiedzieliśmy się, o wielu rodzajach wypełnień stomatologicznych. Na koniec zajęć każdy według własnej fantazji mógł pomalować gipsowy model szczęki.
Lidia Czerwińska
Umiemy się tylko kłócić i kochać,
a nie umiemy się różnić pięknie i mocno.
Cyprian Kamil Norwid
W piątek 1 grudnia w naszej szkole obchodziliśmy Międzynarodowy Dzień Osób z Niepełnosprawnościami, a kolor niebieski stał się motywem przewodnim w ubiorze uczniów i nauczycieli. Dzień ten to czas, który szczególnie powinien nas uwrażliwić na obecność osób z niepełnosprawnościami w życiu społecznym, politycznym i kulturalnym. Jednocześnie daje szansę na działania uczące otwartości i szacunku dla inności, a także tolerancji i współdziałania w różnych sytuacjach życiowych.
Bardzo często odczuwamy dyskomfort w relacjach z osobami z niepełnosprawnościami nie wiedząc jak się zachować lub co powiedzieć, aby nikogo nie urazić. Co ważne, niepełnosprawność nie zawsze jest widoczna na zewnątrz, czasami pod pozornie zdrową powłoką, ukrywają się trudności i problemy niewidoczne dla obserwatora. Powinniśmy pamiętać o tym, że ludzie często skrywają swoje deficyty oraz trudności, ponieważ boją się oceny ze strony otoczenia, przypadkowo napotkanych osób. Obawy przed wykluczeniem, odrzuceniem społecznym towarzyszą osobom z niepełnosprawnościami na co dzień i utrudniają pełnoprawne uczestnictwo w życiu społecznym i kulturalnym.
Mając na uwadze powyższe problemy, w szkole postanowiliśmy zorganizować działania, które przybliżą uczniom oraz rodzicom specyfikę funkcjonowania osób z niepełnosprawnościami. Nauczyciele i wychowawcy klas mogli przeprowadzić lekcje według scenariuszy udostępnionych przez organizatorki akcji, a także skorzystać z materiałów dodatkowych w postaci kart pracy napisanych przy pomocy alfabetu Braille’a. Zadaniem uczniów było tłumaczenie zdań zgodnie z zasadami Braille’a. Jednocześnie młodsze klasy wykonały piękne plakaty pod hasłem: „Każdy inny, wszyscy równi”, które zawisły na szkolnym korytarzu. Dodatkowo przy współpracy z Zespołem ds. Wolontariatu, uczniowie zostali zachęceni do włączenia się w akcję stworzenia kartek świątecznych dla osób z hospicjum i Domu Pomocy Społecznej.
Jesteśmy przekonani, że każde działanie mające na celu przybliżenie uczniom sposobów funkcjonowania osób z niepełnosprawnościami w społeczeństwie wpłynie pozytywnie na ich postawę wobec odmienności i różnorodności, a także uwrażliwi ich na potrzeby innych ludzi. Odmienności nie trzeba się bać, wystarczy ją poznać!
Anita Liniewicz, Katarzyna Gal
Poniżej prezentujemy plakaty wykonane przez uczniów klas 1-3:
Boże Narodzenie zbliża się wielkimi krokami, a my w świetlicy wprowadzamy się już w świąteczny nastrój tworząc wiele wspaniałych ozdób na jarmark. Już od dwóch tygodniu uczniowie chętnie przygotowywali świąteczne stroiki i ozdoby choinkowe. Każdy ochoczo brał udział w zajęciach. Ich prace będzie można podziwiać i kupować na naszym jarmarku organizowanym w szkole.
Aleksandra Wawrzeń
Klaudia Wójcik-Janiec
Naszą misją jest kształcenie i wychowanie Uczniów poprzez pozytywne wzmacnianie każdego w jego możliwościach.
Wychowankom uświadamiamy ich wyjątkowość, podążamy za nimi i pomagamy w odkrywaniu samego siebie.
Tak, aby absolwent naszej szkoły w dorosłości powiedział: jestem szczęśliwym człowiekiem.
Dyrekcja, Grono Pedagogiczne i Pracownicy.