Szkoła Podstawowa z Oddziałami Integracyjnymi nr 15 

 im. Księdza Kardynała Karola Wojtyły w Krakowie

Slide background

Bajkowe Spotkania

BAJKOWE SPOTKANIA

 

Szanowni Rodzice,
   Mamy ogromną przyjemność rozpocząć w szkole realizację autorskiego programu edukacyjno-profilaktycznego „Nasze bajkowe spotkania”. Tworzyliśmy go kilka lat spotykając się z dziećmi i wsłuchując się w ich potrzeby. Każdy z realizowanych scenariuszy opiera się na tekście bajki, a cały przebieg ma charakter warsztatowy z wykorzystaniem między innymi zabaw ruchowych i technik plastycznych. Ważnym elementem jest dla nas również refleksja dzieci, ich własna interpretacja omawianego tematu. Głównym celem zajęć jest kształtowanie kompetencji emocjonalno-społecznych dzieci. Chcemy wzmacniać ich poczucie wartości oraz wiarę we własne możliwości. Wspólnie z nimi zastanawiamy się na przykład: jak zdobywać przyjaciół, jak sobie pomagać i prosić o pomoc, jak radzić sobie z trudnościami. Dzieci mogą nabyć nowe umiejętności w zakresie rozumienia uczuć, komunikacji i empatii, rozwiązywania konfliktów oraz asertywności i radzenia sobie z niepowodzeniami. Warto dodać, że realizowane tematy są zgodne z podstawą programową (wspieramy rozwój emocjonalny, społeczny, poznawczy). W trakcie realizacji programu możliwa jest modyfikacja tematów w zależności od potrzeb dzieci. Otwarci jesteśmy również na Państwa uwagi i sugestie dotyczące tematyki naszych bajkowych spotkań.  
   Zajęcia nie mają charakteru terapeutycznego. Prowadzone są bezpłatnie przez pracowników (pedagogów) z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej nr 2 w Krakowie. Zaplanowaliśmy spotkania na cały rok szkolny: we wtorki co dwa tygodnie jedna godzina lekcyjna dla każdej klasy I-III. Informacje dotyczące przebiegu zajęć oraz prace plastyczne dzieci będą prezentowane na terenie szkoły.

    Zapraszamy wszystkie dzieci!

Roksana Kociołek-Kaszyńska i Anna Ciećkiewicz


 Rok szkolny 2021/2022

Ostatni, trzeci rok „Naszych bajkowych spotkań” z klasami trzecimi był pełen ważnych i potrzebnych rozmów. Wszyscy uczniowie wykazywali się ciekawymi refleksjami oraz dzielili się swoimi osobistymi doświadczeniami. Każda z klas realizowała inny program, gdyż na tym etapie spotkań decydowałam wraz z wychowawczyniami o konkretnych tematach dostosowanych do potrzeb grupy. Nowością była nieco inna praca w klasie 3a, gdzie podczas kilku spotkań czytaliśmy jedną książkę – „O Fretce, która dała się porwać wiatrowi” Marty Guśniowskiej. Co z kolei zaowocowało napisaniem przez uczniów dalszych przygód Fretki i wydanie ich w formie książki, którą otrzymał każdy uczeń oraz sama autorka. Podczas ostatniego spotkania przeczytałam opowiadanie o własnym zdaniu Marka Michalaka „Pani z tramwaju” z książki „Opowieści o tym, co w życiu ważne”. Była oczywiście rozmowa oraz krótkie podsumowanie 3 lat, w wielu wypowiedziach powtarzało się zdanie, że zajęcia były „o emocjach i o życiu”, a zajęcia dzieci kończą „z odwagą i z uśmiechem”. Wszystkie klasy wykonały na zakończenie pamiątkowe selfie.

Dziękuję wszystkim uczestnikom za te niezwykłe spotkania! Bardzo wiele się od Was nauczyłam! Mam nadzieję, że zapamiętacie swoich ulubionych bohaterów i sięgniecie do nich wspomnieniami w trudnych chwilach lub nowych, nieznanych Wam jeszcze sytuacjach.
Dziękuję wychowawczyniom, które towarzyszyły mi przez te trzy lata współprowadząc zajęcia i wzbogacając je o nowe pomysły.
Dziękuję rodzicom za miłe słowa, które docierały do mnie przez cały czas prowadzenia zajęć i były dla mnie ważną informacją zwrotną.


Poniżej chciałam zaprezentować kilka wypowiedzi samych uczestników po 3 latach spotkań:

  • „Pani bajki bardziej coś uczyły, niż te na dobranoc, bo nie wszystkie bajki przekazują to czego pani chce nas nauczyć. Na przerwie po zajęciach zawsze sobie myślałam czego się dowiedziałam i jak mogę to wykorzystać dla siebie”.
  • „Zajęcia były miłe, każdy mówił to co myśli i nikt się nie wstydził tego mówić”.
  • „Pomagają nam postrzegać świat pozytywnie. Było dużo emocji i śmiechu”.
  • "To była taka nauka przez bajkę o różnych problemach”.
  • „Bajki i ich motywy były fantastyczne i wyjęte z życia”.
  • „Pobudzają naszą wyobraźnię i pomagają zrozumieć innych”.
  • „Uczymy się wyrażać emocje i pomagać tym, którzy sobie z nimi nie radzą”.
  • „Zajęcia bardzo mi pomogły, ponieważ miałam małe problemy”.
  • „Czasem czułam, że ja jestem bohaterem”.
  • „Dzięki tym zajęciom łatwiej zrozumieć niektóre ważne rzeczy”.
  • „Najbardziej podobały mi się opowieści w których historie przekładały się na naszą klasę”.
  • „Na tych zajęciach można być otwartym i mieć swoje zdanie”.

Jak wykorzystałaś/eś nasze bajkowe spotkania?:

  • „Zaczęłam cieszyć się z mniejszych rzeczy”.
  • „Po zajęciach wiemy jak rozwiązywać różne sytuacje”.
  • „Umiem odmówić innym, jestem bardziej asertywny”.
  • „Nauczyłam się być spokojna”.
  • „Już nie byłam taka przytłoczona”.
  • „Nauczyłem się by być pewnym siebie, przełamywać swoje lęki”.
  • „Zajęcia pozwoliły mi się zmienić, byłem miły dla innych”.
  • „Pomogły zrozumieć emocje, gdy jest mi smutno od razu mówię o tym mamie”.
  • „Poznałem dużo nowych rzeczy”.
  • „Nauczyłam się słuchać uważnie” .
  • „Zmieniły mi życie, bo zaczęłam się uczyć na swoich błędach”.
  • „Zrozumiałam własne emocje i teraz umiem radzić sobie z emocjami z którymi wcześniej gorzej sobie radziłam”.


Opinia wychowawczyni:
„Przedstawianie trudnych tematów za pomocą bajek pozwala dzieciom utożsamiać się z bohaterem, rozwijają empatyczne myślenie. Lepiej rozumieją emocje, lepiej funkcjonują w grupie, bo lepiej się dogadują. Książki poruszają aktualne dla grupy tematy wychodząc naprzeciw jej potrzebom”.

 

Kolaże

 

 

 

Rok szkolny 2020/2021

 

 Przedświąteczne „Nasze bajkowe spotkania” on-line

Tym razem uczestnicy zajęć podjęli się językowej zabawy oraz wykonania własnej ilustracji do wierszyka.

    logopedyczne prztyczki

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


„Nasze bajkowe spotkania” prowadzone we współpracy z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną nr 2 w Krakowie są kontynuowane w tym roku szkolnym w formie zdalnej. Mimo, że zmieniła się forma, nie zmieniło się zaangażowanie dzieci – nadal chętnie uczestniczą w bajkowych dyskusjach i wykonują plastyczne wyzwania. Podczas grudniowych łączeń zasiedliśmy przed ekranami w świątecznych przebraniach, by zastanowić się nad tym, co tak naprawdę tworzy świąteczną atmosferę, jaki my sami mamy na nią wpływ i gdzie w rzeczywistości „świeci gwiazda”. Pomogło nam w tym krótkie opowiadanie „Gwiazda” Roksany Jędrzejewskiej-Wróbel (z książki „Bzyk Brzęk” Wydawnictwa Bajka). Na koniec złożyliśmy sobie nawzajem życzenia i przesłaliśmy świąteczne wirtualne uściski.

mm i swietlica 1

 

1b 2a 2b

3a 3b

 

 


 Rok szkolny 2019/2020

Kontynuacja zajęć on-line na stronie PPP2 pod linkiem http://poradnia2krakow.pl/akt_38/

 „Nasze bajkowe spotkania” trwają. Czas na podsumowanie semestru!

     Przed wszystkim chcemy podziękować wszystkim dzieciom za aktywny udział i zaangażowanie podczas warsztatów oraz za dzielenie się pomysłami i refleksjami. Oto krótkie podsumowanie tego, o czym rozmawialiśmy przez ostatnie kilka miesięcy.

O zasadach – dlaczego są ważne i dlaczego należy ich przestrzegać. Dzięki głównej bohaterce bajki poznaliśmy uniwersalne, warte zapamiętania reguły:

MÓW ZAMIAST KRZYCZEĆ,

PROŚ ZAMIAST ŻĄDAĆ,

UWAŻNIE SŁUCHAJ INNYCH.

O zachowaniu wobec innych – podczas warsztatów powstały klasowe plakaty „Za co lubimy innych”. Poniżej prezentujemy prace wszystkich sześciu klas i zachęcamy do ich analizy – co było wspólne, a co wyjątkowe dla każdego zespołu. Najważniejsze w nich jest to, że lista „działa” w dwie strony: to, za co my lubimy innych, jest tak samo ważne jak nasze zachowanie wobec nich.

za co lubimy innych

O emocjach (dwa spotkania) – uczyliśmy się je nazywać i rozpoznawać, a także zastanawialiśmy się, dlaczego jest ich tak dużo, dlaczego dzielą się na przyjemne i mniej miłe, a przede wszystkim - czemu ciągle się zmieniają i w ciągu jednego dnia odczuwamy ich tak wiele. Nie zabrakło też zabawy z dobrym humorem w roli głównej.

o emocjach

O złości (dwa spotkania) – rozmawialiśmy o tym, kiedy złość jest potrzebna (chroni nas), a kiedy musimy ją opanować, by nie krzywdzić siebie ani innych, ani nie niszczyć przedmiotów. Uczniowie wykazali się niezwykłą pomysłowością podczas tworzenia plakatów z „Naszymi sposobami na złość” i na pewno każdy znajdzie na nich wskazówkę dla siebie. W końcu, jak czytaliśmy w bajce, „przecież wszystkiego można się nauczyć”.

nasze sposoby na złość sp15

O Międzynarodowym Dniu Osób Niepełnosprawnych – szczegóły spotkania oraz galeria zdjęć znajdują się pod linkiem http://www.sp15.krakow.pl/index.php/pl/414-razem-tworzymy-przyszlosc

O talentach – bohaterami ostatniego w semestrze spotkania były tak naprawdę same dzieci, bowiem rozmawialiśmy o ich talentach, o tym, co lubią robić i dlaczego „trening czyni mistrza”. W czasie spotkania powstały plakaty klasowych talentów.

nasze talenty sp15

Zapraszamy na kolejne spotkania w ramach naszej bajkowej przygody!

Roksana Kociołek-Kaszyńska, Anna Ciećkiewicz

 

Witamy!

Naszą misją jest kształcenie i wychowanie Uczniów poprzez pozytywne wzmacnianie każdego w jego możliwościach.

 Wychowankom uświadamiamy ich wyjątkowość, podążamy za nimi i pomagamy w odkrywaniu samego siebie.

Tak, aby absolwent naszej szkoły w dorosłości powiedział: jestem szczęśliwym człowiekiem.

Dyrekcja, Grono Pedagogiczne i Pracownicy.

 Gazetka
szkola z bajką logo

librus_2.jpg

60 214446

facebook 1621365763082 6800500905560889721Global Classroom Pair Share project 2023

 szkola z klasa

 

wirtualna sieć

 

poza szkolnymi

BANER

 Szkolna procedura 

"Covid-19"

 Deklaracja dostępności
MS KOCP

 Projekt "Bajkowe Spotkania"

BAJKOWE SPOTKANIA  

nowe_logo_oke_L.png

bip

 epuap strona

   krk logo

 

logo kuratorium1

 

rodo

 kaligrafia

 

kaligrafia slajd